Co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz swój biznes?

Zanim rozpoczniesz wielką przygodę z przedsiębiorczością i naprawdę uruchomisz swój projekt, najlepiej jest sprawdzić kilka rzeczy, które mogą go zniszczyć, zanim jeszcze się zacznie. Przyjrzyjmy się bliżej niektórym istotnym informacjom, których może Ci brakować.

Sprawdź wielkość swojego rynku.

Jeśli Twój rynek jest zbyt mały, możesz mieć trudności z rozwojem, a jeśli musisz wziąć 100% udziału w rynku, aby przetrwać, możesz równie dobrze nie iść na to. Wielkość rynku, a zatem klientów, którzy są skłonni kupić produkt taki jak twój, jest nadal istotne, zwłaszcza jeśli jesteś skierowany do rynku niszowego. Będziesz musiał określić rynek, aby zobaczyć, czy jest miejsce dla ostatniego gracza. Wiele osób tego nie sprawdza, ponieważ myślą, że chcieliby mieć określony typ produktu/usługi. Jeśli na przykład w miejscu, w którym zamierzasz otworzyć swoją działalność, nie ma wystarczającej liczby klientów, nie ma sensu się tam zakładać. To, że w danej okolicy nie ma takich restauracji, nie oznacza, że koniecznie będziesz mógł się przebić. W ten sam sposób, jeśli liczba potencjalnych użytkowników jest niewystarczająca, równie dobrze możesz nie marnować zbyt wiele energii na start, który nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. 

Poznaj swoją marżę.

Musisz znać marżę, jaką naprawdę masz na każdym produkcie, a przede wszystkim swój próg rentowności. Oznacza to określenie, ile sprzedaży możesz wykonać, zanim staniesz się rentowny. Nie zapominaj o wszystkich wydatkach, takich jak biuro, pensja (bo w końcu będziesz musiał płacić sobie sam) czy koszty komunikacji, aby dotrzeć do klienta. Klasycznym błędem jest myślenie, że kupując produkt za 1 złotówkę i sprzedając go za 2 złote, właśnie osiągnąłeś zysk w wysokości 1 złotego. W rzeczywistości, Twoja lista płac musi być wliczona w ogólną cenę zakupu, abyś wiedział, ile sprzedaży musisz zrobić, aby być opłacalnym. Jeśli, na przykład, nie masz lokalu i chcesz zarobić 100 złotych dziennie, musisz sprzedać 50 przedmiotów, aby koszty się zwróciły. 

Zobacz, jak pozycjonuje się konkurencja.

Prawie zawsze istnieje bezpośrednia lub pośrednia konkurencja. To, że tylko Ty coś robisz, nie oznacza, że nie ma produktów zastępczych. Dlatego lepiej jest spojrzeć na to, co robi konkurencja, zanim zaczniesz i zadać sobie pytanie, czy Twój produkt ma jakieś zalety lub wady w stosunku do nich. Chodzi o to, aby upewnić się, że będziesz wystarczająco atrakcyjny i że Twój program sprzedaży będzie wystarczająco dobry, aby odpowiedzieć na proste pytania, takie jak: „Czym Twój produkt różni się od XXX? Czym różni się ono od rozwiązania YYY?” Musisz zrozumieć, że klient często staje przed wyborem i że robienie rzeczy inaczej nie wystarczy, aby go przyciągnąć. Musisz być w stanie zaoferować przewagę, której inni nie mają. Przy okazji, możesz zauważyć pewne powszechne praktyki w swojej firmie, które niekoniecznie musisz zmieniać. 

Przemyślałeś swoją strategię dotarcia do klientów.

Tylko dlatego, że masz idealny produkt nie oznacza, że będzie się sprzedawać, przynajmniej nie na początku. Twoja grupa docelowa musi wiedzieć, że istnieje, a Ty musisz dostarczyć im informacji. Chociaż może to wydawać się oczywiste w przypadku firmy, gdzie znak jest widoczny i czasami kilka ulotek są dystrybuowane, w większości przypadków jest to skomplikowana kwestia. Aby odnieść sukces, trzeba zbudować całą strategię, na którą może składać się np. reklama, gromadzenie grup influencerów, prowadzenie specjalnych rodzajów działań komunikacyjnych, a nawet e-mailing czy bezpośredni prospecting handlowy. Sposoby sprzedaży i komunikacji różnią się w zależności od firmy, więc równie dobrze można pomyśleć o tym, co masz zamiar zrobić, aby przyciągnąć i utrzymać swoich klientów. 

Dobrze znać siebie i swoich partnerów.

Jedną z głównych przyczyn śmierci jest konflikt między partnerami. Często brutalne rozstania położyły kres przygodzie z przedsiębiorczością. Wiele konfliktów może powstać, jeśli nie zebrałeś kilku przydatnych informacji. Mogą one obejmować, ale nie ograniczają się do strategicznych kierunków, które nie są podzielane lub akceptowane przez wszystkie strony. Naprawdę musisz określić rolę każdego w przedsięwzięciu, aby nie zaczynać z góry przyjętymi ideami. Tylko dlatego, że ktoś był w danej dziedzinie przed rozpoczęciem przedsięwzięcia, nie oznacza, że chce kontynuować w tej dziedzinie w przyszłości. Tak samo nie ma sensu zakładać firmy, jeśli nie ma zgody co do podziału udziałów. Ryzykujesz podział lub nawet stworzenie konkurencji. Powinieneś również rozważyć swoje własne motywy przed rozpoczęciem, aby sprawdzić, czy naprawdę chcesz iść naprzód i z właściwych powodów.

Całkowita wymagana kwota finansowania.

Nie zakładaj, że biznes wystartuje od razu. Z wyjątkiem pewnych szczególnych przypadków, będzie to wymagało czasu, aby rozpocząć działalność i trzeba będzie mieć niezbędny przepływ gotówki, aż sprzedaż wzrośnie i będzie można zapłacić wszystkie koszty związane z produktem. Niektórzy bankierzy nie wahają się odroczyć pierwszych płatności na kilka miesięcy, aby sprawdzić solidność biznesplanu, więc dlaczego nie zrobić to samo. Prognozy biznesplanu są często optymistyczne (nawet jeśli wydają się nie być), więc trzeba będzie sprawdzić, czy uda się przetrwać, jeśli sprawy nie potoczą się tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Szkoda by było, gdyby dobry pomysł umarł, ponieważ finansowanie okazało się niewystarczające.